Thursday, May 27, 2010

Part Time, Intersesi, Love and so much great life.Oh Suka!

Dear Readers,

Sila belajar dari sesuatu yang sederhana. Aku jenis manusia tidak menyukai bunga sama sekali. Sebab aku rasa benda itu tak objective dan relevant. Tapi, setelah berlakunya satu tragedi yang realized kan aku mengenai simbolik bunga, aku mula tertarik untuk menyukainya. Hey, jangan pandang rendah kepada pemberi yang surprise kan kau dengan sekuntum bunga okay. Aku dapat dari my Boyfriend, dan juga seorang yang tidak jiwang. Beri aku sekuntum bunga berbalut kertas A4 putih. Aku surprised and happy! He said ;

"I bagi you sekuntum sebab you're my the only one, i balut dengan kertas A4 bukan sebab budget tapi lambang jujur dan ikhlas dari i sebab i tak perlu nak mereka-reka benda yang indah-indah untuk menunjukkan kasih sayang, tapi apa yang i fikir waktu itu just you, bukan benda lain."

Okay, aku cair sumpah! The end.
_________________________________

Mari sambung dengan career tidak tetap dan sambilan yang aku lalui sekarang. Part time memang sinonim dengan "mata pencarian pelajar sengkek" macam aku, aku tak malu.
As a part timer, i should be so much proud about my part time career. In order to gain income, otherwise i may gain experiences which can be credits to license for my future job requirement.

Since after SPM, i used to work as a part timer. Bermacam-macam position aku pernah pegang. Mostly promoter. Hey apa aku dapat banyak dari aku expect. Aku jadi seorang yang gagah berani untuk bercakap dengan sesiapa eventho dengan orang gila sekalipun. Deal with customer bukan satu perkara main-main, sebab you're part of representative of the company. Image kena jaga, perangai kena jaga. Bekerja adalah satu kewajipan sampingan yang perlu diselitkan unsur-unsur "Just in time concept" and dedikasi. Bagi ku, dengan bekerja sebagai part time, aku dapat belajar selok belok alam pekerjaan yang akan aku lalui di masa hadapan. Memang, kerja macam itu bukan lah salah satu kerja "goyang kaki" tapi, dengan experience yang ada, boleh jadi satu platform untuk cari kerja tetap. Low level skilled yang kita dah cover dapat mempercepatkan status pekerjaan. Aku percaya ini semua. Aku tak memiliih, penat memang, tapi duit untuk " pelajar sengkek" dapat diatasi sedikit.

As a fast food staff, cashier, promoter, business solo, business group antara job part time yang pernah aku ceburi. It was fun you know. Especially at the part of dealing with outsider, so much challenges. Menguji kesabaran nurani.


Sekarang, aku tengah intersesi, memang kerja gila di mana aku pun bekerja juga as a part time promoter Edwin Jeans di Jusco Bukit Raja. Rajin-rajin lah melawat aku. But i'm having fun there. This time, aku belajar banyak bnda baru mengenai cutting jeans, dan cara-cara recommend dekat customer which jeans yg sesuai untuk dia orang. Wow, Seronok okay. Even tak berapa ramai customer, so, aku tak lah penat sangat.




Part time as a business woman juga aku pernah handle. As a solo and also in a group. Sudah tertulis sebagai business student, kenalah menerapkan nilai-nilai berniaga dalam diri. Dari situ, aku belajar banyak benda mengenai business. Bukan senang untuk gain profits and tarik customer. Management and process handling juga bukan semudah kau sangka. Penat, letih, stress, panas and macam-macam perasaan. Aku pernah jadi runner under orang lain jual makanan, broach, perfume and more dari bilik ke bilik time duduk hostel dekat Segamat dulu.

Masa part six diploma, aku mula menceburi business secara group dengan my super GFs. Finally, kita orang dapat sempurnakan dengan jayanya! Seronok berniaga. Aku jual air, oya jual buah, nora decorate inai, dana jual nombor celcom n topup. Korang, rindu gila time tu!
Kami juga buat service Spa Fish yang kami deal dengan the owner of ikan cincin. Banyak benda kami belajar dari situ, and we did a great job! Tahniah!



Inilah antara business kecil kecilan yang kami buat "Fish Spa". Untung Besar Gila! Mad $$$$!!
________________________________________

Walaupun busy dengan intersesi dan kerja, aku okay saja. Sebab diceriakan dengan orang-orang yang paling aku sayang. Family, My dear and Friends. So, hidup aku sangat colourful. Sangan happy and sangat mencabar juga. Class aku dari pagi sampai petang, memang sangat tak ada masa untuk tengok movie ke apa. Masa sangat limited. Tapi seronok dan bahagia. Orang-orang bawah ini adalah classmates QMT class aku untuk intersesi. Time tengah lecture boleh pulak main-main bulat kecil bulat besar. Haha!






By the way tadi, lepas balik kerja sempat lagi aku pergi makan Nasi Telur Berlada, Famous dekat Klang. Sedap sangat! Kau orang mesti try!

________________________________________

Habis sudah cerita kerja part time dan intersesi, aku nak share sikit gambar time trip Penang Last two months. Rindu time ni. Enjoy viewing. LOL.





Thanks for reading, I've lost my KGs about 2 kilo. Saya on diet.

No comments:

 
Template design by Izzy Adlina