Thursday, August 26, 2010

Keldai berupa manusia.

Dear Readers,

Assalamualaikum, hello everibadi, apa khabar? Huhu, aku macam biasa lah, haus je kerja bulan-bulan puasa ni. Basically apa aku nak cerita dekat Tattamasi kali ini ada berkenaan dengan sikap manusia secara GENERAL. Mari dekat, mari dekat baca ini.

Manusia ni bila tengah marah memang takkan mengawal diri dia. Biasa lah tu, aku pun selalu macam itu. Aku rasa macam dominant sangat bila dalam situasi sedemikian, tapi kalau nak tengok dari sudut kemanusiaan, itu adalah antara manusia terbodoh. Ye lah, biarkan diri dirasuk macam anjing betina.

Sebelum aku melangkah ke perenggan seterusnya, ada lebih baik korang pergi ambil bantal dan baca sambil baring sebab aku nak membebel banyak ni. Hee by the way terima kasih lah sebab membaca blog aku.

Pertama sekali disini, aku nak utarakan isu mengenai "Dengki". Dalam kamus dewan bahasa aku tak tahu meaning dia sebab jenama kamus aku bukan Dewan Bahasa dan Pustaka punya, tapi Sasbadi, malas lah nak bangun pergi ambil. Wee hee. Dengki mendengki dah jadi trend dalam kaum kita sekarang. Al-maklum lah bila ada pihak rasa tidak puas hati kepada pihak yang satu lagi, mula lah perasaan ni timbul. Tapi tak apa lah, as long as dia rasa benda tu benda baik, teruskanlah, sebab, nak kata tak tahu, belajar dulu, biarkan lah mereka. Kau ni kelakar lah, semua kawan aku kau nak add, nak stalk pun beragak lah funnaayy!

Aku ni dilahirkan sebagai seorang manusia, PH kulit semulajadi aku pun 5.55 acidic, sama macam korang yang membaca, tapi yang heran nya kenapa manusia berlainan perangai dan sifat? Jawapannya, sudah memang dijadikan kita berbeza dengan terciptanya akal, yang disuruh guna ke arah yang sepatutnya. Lagi satu, manusia ni memang tidak lari membuat silap, human make mistakes, as long as they are human, they will never run from making a mistakes. Macam aku, aku banyak buat salah dahulu, kalau nak kira memang tak terkata banyaknya. Tapi aku sedar setiap salah yang aku buat, aku realized satu persatu. Sekarang ni aku tengah kumpul segala kekuatan dan kemampuan untuk aku bayar kesalahan aku terhadap orang, kalau nak tebus memang tak mampu, aku hanya mampu memberi balik segala kesalahan yang aku sendiri buat. Memang aku sekarang ada new life dengan family aku yang makin bahagia day to day (again i am bragging the truth), aku ada kawan yang betul2 kenal aku, tahu segala setiap inci mengenai aku, dan mereka masih dengan aku walaupun aku telah membuat silap dulu, dia bagi aku jalan untuk aku perbetulkan dengan tidak membuang aku, errrmmm biarlah, orang mampu berkata saja, yang tahu segala2 aku dengan DIA sahaja.

Bila aku tak usik dan tak cari kau, tak perlulah nak menghasut kawan-kawan aku yang lain dengan cerita kau, nak kumpul gang ye kak? Aku sedih lah sebab ada kawan macam ini, macam kau tak pernah buat silap? Angel sangat ke? Okay baguslah if kau terlalu angel dan tak pernah buat silap. Lagi satu aku pelik manusia ni, kenapa suka dengar sebelah pihak? Telinga kau ada satu saja? Kita ni dah tercipta ada dua telinga dan satu mulut, jadi gunalah sebaik-baiknya. Entah lah, aku jadi nak terkentut bila issue ni jadi main topic dekat blog aku. Heee, by the way sebagai pengajaran, kita tak mampu nak tutup mulut orang, but as long as aku tahu siapa diri aku, apa aku buat, dan aku realized silap aku, aku tahu aku patut muhasabah, tapi tindakan orang yang sangat childish dengan mengkompromi semua orang terdekat aku adalah tindakan orang yang desperate nak bahagia dalam erti kata lain manusia darjat terbawah. Oppsss sorry.

Dan lagi satu, aku dah bagitahu dari dulu, aku sedikit pun tak nak ambil tahu mengenai orang yang dah rasa nak buang aku dalam hidup dia, buat apa kan nak terhegeh and it is not the things aku jadi kan kau sebagai pakai buang, orang berjuta kan Bumi ni kan. Sesungguhnya aku bukan type manusia yang suka diskriminasi kan manusia lain. Kalau betul kesalahan tu jadi punca utama untuk diskriminasi kenapa Tuhan cipta syurga neraka? Kenapa kesalahan yang terlalu tertonjol kau jadikan main point? Tak perlukan? People change, bagilah dia ruang, kenapa perlu memonopoli life dia, desperate sangat ke kak? Tehee~
Eh blog ini kalau kau rasa aku mengejar populariti, kau hebat sebab kau sendiri yang meletakkan diri aku popular yang kau buat.

By the way, it doesnt effect me at all sebab hilang seorang macam kamu, tidak memberi sebarang kesan dalam hidup. Aku akan try berbaik sekali sahaja, if they keep saying no, I'm not just stand there and begging, banyak lagi yang lebih bermakna. But can you just let me go if rindu sangat pun tolong lah lemas lah? Jangan kacau life aku boleh tak? Aku tak sentuh kau setelah kau decide nak buang aku, kenapa kena cari pasal? Takut sangat ke nak confront depan-depan? Masa aku ikhlas jumpa kau dekat rumah, kau kata ada udang sebalik mihun lah bagai? Ingat aku nak berjuang habis-habisan perbetulkan keadaan dengan manusia seperti ini? The matter is aku tak buat salah dekat kau (lain lah kalau kau dengar fitnah entah mana, memang kau bodoh lah, tak reti nak settle up cara matang), kenapa kena sabitkan orang sekeliling aku? Bila orang tanya pasal kau, aku sedikit tak bukak cerita (and tak tahulah kalau kau percaya kata-kata pendusta, dah tak reti nak tanya aku ke or mungkin dah bangang sangat?) , aku hold kau and biar masa tentukan saja, tapi kau yang menggelabah nak ruin hidup aku, go on, doesn't effect me at all. Sebab, aku tahu apa aku buat. Kau tak rasa, tak tahu, and tak faham apa yang aku hadapi, dengar sebelah pihak je, ee penakutnya kau ni, kesian kan, jahil sungguh. Aku tak pernah membenci kau, or even aku dengar macam-macam pasal kau, aku tak pernah nilai kau dari situ. Pelik lah, Orang yang tak pernah buat salah ni. Tapi let them be, aku tau apa aku nak, aku buat and aku realized sendiri all by myself.

Chill k, if let say kau baca post ni, good for you. Sebab aku rasa macam annoy gila dengan kau, dengan melalak macam anjing dekat Facebook maki-maki macam budak kecik, but go on lah, ingat lah siapa yang nak publisiti. Haha, gotcha. Boleh tak, kau nak belah tu, buat cara belah, jangan ganggu aku lagi, kesalahan aku pada kau, aku akan tebus, just wait. Kau manusia bertimbang rasa kan? Bukan syaitan kan? Good.

Pada mereka yang sangat alert dengan cerita-cerita dari sebelah pihak, aku tak reti nak nilai korang macam mana, ada mulut yang satu tu gunalah, tanya aku apa sebenarnya terjadi. Jangan lah membodohkan diri percaya dekat orang yang kau tak kenali sangat, then hevoc kecoh-kecoh, u know, aku akan sentiasa ignore all this. Biarkan ianya berlaku sebab aku tahu sangat apa aku dah buat an aku tak takut. I'm gonna face it.

Pada orang pembawa cerita, aku tak reti nak label kau sebagai apa, aku gelak saja. Sebab, well, dah lonely tak ada kerja, mula cari point, but there you go, you did a great job. No wonder life kau makin miserable then tak puas hati tengok aku happy, jangan lah buat lawak please, lambat laun orang akan tahu kebenaran, dan menilai dari sudut kemanusiaan, macam aku cakap orang tengah marah memang melalak macam anjing betina. Lantak kau orang lah. Tapi kenapa kau sepengecut itu? Tak reti nak tanya aku perkara sebenar? Aku takkan terhegeh-hegeh menggelabah tahi beritahu seluruh dunia lah dey, sebenarnya, orang yang hevoc bercerita ni lah yang jahil, kesian kau kan.

Aku nak bagitahu sedikit lah, kau ugut lah sekeras-keras mana pun, tell to the whole world selagi mampu, buat-buat baik depan orang yang kau nak cari publisiti tu, buat lah, try to bring me down but i won't face the ground. I will rise steadily, prove it in genius way... :)

Mesti kau baca kan semua ni, then tell everybody, wow kesian kan? Hehe, go on. Aku support. Lambat laun, orang tahu jugak. But satu jelah permintaan, jangan ganggu hidup aku boleh? Aku rasa macam annoying gila dengan perangai kau ni, aku tak cari, dia yang terhegeh-hegeh nak cari aku buat apa? Nampak tak siapa yang loser. But go on, aku tau kau berniat mulia, kau kan angel.

Lagi satu, orang yang bawa cerita tu, tak fikir time kau susah siapa tolong? Biasalah, dengki punya pasal semua lupa, aku sedih lah dengan sikap kau, rasa macam nak jerang kau dalam air panas saja, tapi no point. Perbetulkan lah diri kau yang sebenarnya terpesong sayang hehe.

Beringatlah, sejauh mana kau nak buat aku jatuh, tengok aku down dari belakang, kau silap lah, aku kuat. Kau yang akan jatuh nanti. Kau sendiri yang pilih. Kadang-kadang mesti benda ni selalu terjadi dekat semua orang kan? Semua sebab terlalu mengejar kesempurnaan, lupa diri sehina umat. Apalah nasib kau. Whatever it is, aku doakan kau capai apa kau dapat, i will let you in, but will never let u win.

Ingatlah sikit, jangan menilai orang dengan cela seseorang. Orang boleh berubah, tapi sikap kau yang sebegitu jauh lagi menunjukkan kau seorang yang HINA. Honestly, aku tak teringin nak ambil tahu pasal kau, just nak settle apa yang patut aku settle dengan kau. If aku nak bawa mulut pasal kau seperti yang kau buat, dah lama lah dude, tapi tak tahulah apa yang kau tahu dari mulut parasite tu kan, itu kau yang decide. GO ON GIRL.

Haaaa, sudah-sudah lah tu, dah nak raya ni, aku banyak benda nak fikir yang lagi penting, kau chill lah. Jangan gelabah sangat. Kau ni sometimes nampak bodoh sangat lah wahai rakanku. Hope kau learn from the lesson, buat-buat lah bertindak sebagai manusia berakal, jangan samakan diri dengan keldai, aku post dekat blog ni sebab aku tau kau akan baca. GO ON. Aku takkan lari dan sentiasa mencari jalan penyelesaian tanpa menghiraukan apa benda kau buat untuk bagi aku jatuh, sebab kesian kat kau jugak penat. So jalan terbaik, kau chill saja k? Pergi cari life sendiri. Jangan dengki dengan life aku yang "ramai kawan" ni, and "popular bak kata kau" ni, and segala-galanyalah.

Aku memohon maaf atas salah silap, jangan risau nombor takkan ku tukar, cari saja ok bila nak. Aku pun tengah berusaha untuk beri kau kepuasan yang kau idam-idamkan. Penat baca? Aku dah kata bawak bantal supaya kau boleh gigit bila berapi. Haha.

Keep updating me, because i will keep myself update too :)
See ya rakan-rakan. Ciao.

No comments:

 
Template design by Izzy Adlina