Saturday, September 18, 2010

Raya Datang Lagi.

Dear Readers,

Selamat hari raya rakan-rakan!! Pejam celik dah raya kesupuluh! Ternyata masa berlalu begitu cepat. Dunia nak kiamat. Al-maklumlah.

Esok dah start "sekolah", jadi raya-raya ni rasanya dah tak berapa masyuk bila mid-term break habis. Assignment aku tak payah cerita lah kan, memang banyak nak mampus, berikutan dengan masalah delay yang melampau sangat aku ni. Jadi moral of the story, moh le kita bangkit menyiapkan dengan penuh jayanya sesambil melayan tetamu tak henti-henti datang rumah aku ni. Aku alu-alukan yang lain datang bertandang.

Untuk post kali ini, Tattamasi perlu dicoretkan moment-moment Raya 2010. Sedikit cerita pun jadilah. Since last raya aku tak sempat nak buat blog, jadi ini raya pertama aku celebrate dengan Blog. Sesambil mengarang blog ni, aku sempat melayan emosi dengan lagu All Cried Out by Allure. (sambil menangis ni wey~)

Raya pertama,
Memang sedap betul telinga aku ni dengar takbir raya pagi-pagi buta. Excited gila nak balik kampung pagi tu. After sesi salam-salaman yang penuh syahdu, kami terus bertolak ke Bidor Perak convoy bersama Kak yang and Kak uda merangkap cousin aku.

Bawah ni adalah kereta-kereta yang convoy balik ke kampung, memang excited tak terkata aku cakap, tak kisah lah sempit ke tak, even Unser tu besar, tapi barang-barang yang dibawa jauh lebih banyak dari orang dalam kereta sampai terpaksa transfer seorang dekat kereta Kak Yang.



Dalam kereta memang memekak saja aku punya talipon dengan message raya yang datang bertubi-tubi, tapi bersyukurlah time tu aku tak ada credit, so reasonable la jugak untuk aku tak reply semua. Teheee! Perjalanan mengambil masa 2 jam untuk sampai ke Bidor Perak. Opah aku dah lah tengah uzur, memang tak tahan nak duduk lama-lama dalam kereta, kesian dia. Semoga Allah panjangkan umur opah aku ni Amin.


Inilah Opah Fatimah aku, 2 tahun lepas waktu pagi raya kena major stroke, mengakibatkan beliau tidak berdaya untuk berjalan dan berbuat apa-apa, hanya terlantar atas katil. Sayang Opah walaupun aku tak berapa manja macam adik-adik aku yang lain.

Bawah ni suasana ketika dalam kereta, hijau vogue-vogue gitu mak tengok. Awwww!!!!!!



Setiba disana, terus ke rumah Wan Yah, itulah satu-satunya rumah dekat kampung aku tu, since rumah kampung aku yang biasa dah ditinggalkan 10 tahun yang lalu akibat masalah tanah dan whatsoever aku pun tak faham sangat cerita orang-orang veteran ni. Bawah ni suasana bila adik beradik mak aku dah berkumpul, habis cerita dari utara, selatan, timur dan barat terbongkar, riuh betullah.

Suasana di kampungku memang riuh tahap gaban, pong pang pong pang bercerita satu kampung dengar, makan tak berhenti dengan gurau senda. Memang Best! Aku bangga jadi anak Perak.

Ini pula view sebelum enter rumah kampung aku, rumah pusaka yang sebenarnya tak jauh dari situ dan dah lama ditinggalkan berikutan tiada orang nak duduk situ ye lah, opah aku pun dah uzur, atuk aku dah lama meninggal siapa lah nak uruskan. Ini pun rumah wan yah yang dibina atas tanah sendiri, nak balik Perak, kesini lah tak kemana.

Ini antara makcik-makcik yang hevoc, tak kering gusi chit chat ada saja benda nak cakap, al-maklumlah orang Perak, riuh dah memang sebati. Mata sepet memang dah diturunkan turun temurun dari generasi ke generasi, tengok je lah aku ni.

Sesudah beraya sakan di sana, malam tu juga aku dan family berangkat ke Penang dan stay dekat Permatang Pauh. Penat badan dan penat perut tekak aku, Tuhan saja yang tahu.


Raya Kedua dan Ketiga,
Reason kenapa aku tak boleh stay dekat rumah tok zizah aku dekat Machang Bubuk is because Paksu aku tu ramai bebenor anaknya, berkeliaran and for sure lah rumah tok aku sangat lah kecil sampai aku dan family terpaksa menetap di homestay Permatang Pauh. Lagi selesa. By the way raya kedua ni aku fulfill dengan beraya sanak saudara serata Penang dan Kedah mana yang sempat dengan cousin-cousin aku yang over-gila buat aku rasa macam nak berhentikan masa saja time tu. Seronok lah aku conclude kan, bukan senang nak berkumpul ramai-ramai lagi-lagi memang saudara aku belah ayah memang bersepah dan berlambak sampai tak cukup dua hari cover dekat belah sana, kejar masa punya hal. Ini ada sedikit gambar yang aku nak tunjuk, meriah kak oi.


Meh story sikit, yang atas ni cousin sebaya aku, Munirah. Antara ramai-ramai ni, nieya lah yang paling aku rapat, ye la dah nama sebaya. Cantik kan? Tengok lah siapa cousin dia.


Ini pula time beraya rumah tok su aku dekat taman semarak, Penang. Yang depan tu lah tok zizah aku. Happening sangat time ni. Setahun sekali jumpa biasa lah.


Ambil kau beratur cousins aku ni, ini baru sedikit, yang ikut convoy je. Memang saudara belah Penang and Kedah terlalu ramai tak menang tangan sampai habis battery nak snap gambar semua.



Another pose from us. Anak cucu tok Haji Hashim memang cantik-cantik dan manis-manis belaka kan. LOL.

Inilah sedikit sebanyak cerita coretan aku time raya, nak buat karangan memang confirm-confirm aku takkan siapkan assignments aku yang berlambak gila ni. Jadi, inilah sedikit buat kenangan abadi untuk Blog Personal Tattamasi aku. Harap dapat berjumpa dan beraya bersama seperti tahun ini, di tahun depan Amin. Allah panjatkan usia keluarga dan saudara-maraku.


P/s : Dah macam cerpen SPM aku tengok.





No comments:

 
Template design by Izzy Adlina