Sunday, March 4, 2012

Jaga Ikatan atau Jaga Perasaan?

Dear Readers,

Salam satu Malaysia. Satu pembaharuan dalm hidup aku hari ini, aku sudah ada Broadband jenama Digi.
Disitu aku khususkan dalam aspek "balik lewat" tidak ada makna lagi dalam kamus hidup Perempuan Genius seperti aku.
Kita tengokkan sejauh mana azam ini bertahan.

Berbalik pada topic yang agak sarcastic, "Jaga Ikatan atau Jaga Perasaan?" terpanggil diri untuk berhujah secara terang-terangan demi untuk pedoman readers sekalian. Cuba kita imbas kembali kisah Nasha Aziz putus tunang sama juga dengan si adik CT Siti Saerah. Kenapa ianya berlaku? Orang selalu cakap, bila perempuan meminta untuk memutuskan ikatan, satu benda tidak elok akan berlaku terhadap perempuan itu dan keluarganya. Ini mitos atau fakta? Bullshit!


Sudah mula ludahan sumpah seranah aku.

Dengar sini baik-baik, aku terpanggil nak cakap lebih-lebih mengenai isu ini, sebab aku sudah berpengalaman, bukan cerita nak tegakkan benang yang basah, cuma aku nak ketengahkan konsiderasi soal perasaan. Mana kau nak jaga? Ikatan yang tidak lagi ada auranya atau perasaan naluri diri sendiri untuk memilih?

Alam pertunangan adalah salah satu fasa kitaran hidup dimana pasangan diberi medium untuk mengenali antara satu sama lain juga mengenali keluarga masing-masing. Dan dalam fasa ini, pasangan dapat menilai pasangannya sendiri sejauh mana si dia memikul tanggungjawab dalam satu perhubungan. Maksud aku, bagi pihak lelaki fokus pada tanggungjawab dari segi kewangan dan perhatian. Duit makan kau kena bahagi dua, kau makan nasi ayam, pasangan kau kena makan nasi beriyani. Dari segi perhatian, there's no such things kau kena abaikan perhatian kau terhadap dia dengan alasan nak mencari duit. Hello?? Tuhan bagi kau masa 24 jam sehari, reti tak nak manage? Secara random, semua ini dipanggil TANGGUNGJAWAB.

Bagi pihak perempuan pula, menitikberatkan lebih kepada scope UNDERSTAND EACH OTHER dan KESETIAAN. Seseorang perempuan yang dah bertunang cenderung untuk membuat keputusan menggelabah tetek bila berlakunya pergaduhan atau salah faham. Disini soal memahami antara satu sama lain perlu diambil serius. Kesetiaan dan kepercayaan adalah kunci utama dalam sesebuah perhubungan. Aitceh, cerita bagai Kaunselor Majalah Keluarga.

Ini semua dipanggil dugaan bertunang, if you able to handle geniusly, "putus tunang" tidak akan berlaku. But if you failed, the opportunity for a person to find someone better is there. Jika dalam tempoh pertunangan ini, kita rasa bagai ada yang tak kena and maybe your instinct feels that something bad might happen in future, buat berbincang. And if the effort doesn't work out, kau putuskan saja lah. Tidak salah dan TIDAK BERDOSA untuk memutuskan pertunangan. Nak tunggu apa? Nak tunggu sampai kau beranak pinak, baru kau nak bercerai? Itu lagi malu der !

Jangan rasa malu untuk putus tunang jika itu jalan terbaik untuk masa depan kau. We have our rights. Perasaan kita perlu didahulukan dari perasaan orang lain.

Tapi apa-apa pun der, kita hanya merancang, Tuhan yang menentukan. Jodoh telah tertulis, mungkin bukan dengan si tunangan, tapi untuk someone much better. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Dan setiap yang berlaku ada sebabnya.

Actually, i have been through this before. Dan tak semudah yang kau sangka. Putus tunang adalah bukan benda main-main. Ikut kata hati, buat solat istikharah dan tawakal kepadaNya.

Sekian, terima kasut.


Kind Regards,
Izzy Adlina






.

No comments:

 
Template design by Izzy Adlina