Tuesday, March 6, 2012

Kisah Doctor Juling

Dear Readers,

Selamat Hari Selasa. Bangun pagi jam 6.30am meraba-raba Blackberry kesayangan di serata katil, sekali terhimpap daa. Kepala sakit-sakit macam ada mesin rumput, otak menggelegak, mata panas rimas bagai terdidih dalam neraka, hidung tersumbat dan tekak macam perkampungan kahak. Tanpa berfikir panjang lantas terus hubungi office.

"Abang Mie, hari ini saya MC harap maklum"

Tambah lagi dengan rasa mengantuk gara-gara telan ubat overdose memang sengaja dijadikan alasan pemontengan kerja.

Dipendekkan cerita, tanpa membersihkan diri, aku segera bersiap untuk ke klinik panel iaitu Klinik Bandaran Port Klang untuk mendapatkan MC dan ubat-ubatan.

Buat pertama kalinya berdaftar, letih berlakon bagai sakit kronik, aku rasa hidup seperti " What A Life ! " lagi-lagi bila ada Encik Botak disisi. Ouch!
(kes putus tunang tak ending lagi, kau dah ada pengganti)

Nak dijadikan cerita, si nenek kerek India tua yang memegang jawatan nurse tersohor di klinik tersebut mengumumkan nama aku disebalik pintu bilik doktor.

"Izziatul Adlina !!!"

Ha eh la, apahal kau? Dengan muka bedul mata sembab, aku menghayun longlai tubuh gebu ke bilik doktor. Tak sempat duduk, aku sudah start bercerita kisah sakit kronik yang melanda. Sekali aku terpandang wajah doktor selepas selesai bercerita, Alllaaaammmmaaaakkkkk. JULING!
(Wakakakakakak! Nak gelak, tahan. Nak tersembur, hold. Nak mengejek, takut.)




Sesudah si doktor juling periksa serba serbi, aku meminta Medical Certificate (MC). Lantas dia bersuara.

" I can't give you MC since your body temperature isn't critical, you have to work today."

Pukipak betul. Membazir duit aku satu hal. Rasa macam nak congkel biji mata kau guna thermometer. Dasar Doktor Juling !

Lalu pulanglah aku kerumah dengan perasaan sebak dan kecewa. Pergi Mampos !

Sekian terima kasut.

Si Anti-Doktor Juling,
Izzy Adlina


.



No comments:

 
Template design by Izzy Adlina