Sunday, May 30, 2010

Kisah Jeans, Jarum dan Mesin Jahit.

Dear Readers,

Sekarang, aku sudah bagitahu banyak kali aku seorang pekerja sambilan untuk Edwin Jeans,jadi aku perlu mempunyai bakat jitu atau dalam erti kata lain kebolehmampuan untuk menjahit seluar Jeans. Dulu, ya i used to jahit slack, tapi itu slack dan sudah terlalu lama 3 tahun yang lepas aku meninggalkan kepakaran itu. Jangan uji kebolehan aku. Malaysia Boleh ingat tu.

Hari Sabtu, tidak seramai yang di expect. Suram saja macam tak ada sale. Aku apa lagi, menjalankan tanggungjawab dan mandat untuk melariskan jeans. Hari ini tidak seperti biasa dimana tadi, ada seorang customer nak alter jeans yang baru dibeli di Lee department, and then dengan yakin aku cakap,

"Boleh Encik. Biar saya jahit. Ukuran berapa? Oh 41.5 inches. okay, sila bayar dulu."

Damn, there come the big trouble. Aku rasa macam excited sangat sebab counter aku tak ada customer. I mean "Kurang" customer. Ya, rakyat Malaysia tak ramai mampu nak beli jeans hari-hari kan. (menyedapkan hati). Kerja aku kalau tak kacau orang, berjalan. Kalau tak berjalan, try baju yang ada dan menyemak dalam Fitting Room atau paling cikai pun aku akan usha orang yang lalu lalang dekat entrance. Dan selalunya akan nampak kaunter aku bersama kerusi yang kosong.





The one yang appropriate to jahit, si Azam dan dia shift morning, sudah balik. Jadi aku merangkap promoter Edwin yang berkaliber tinggi yang konon-konon berbakat menyerahkan diri sebagai pengganti. Rasa mempunyai credibility untuk melakukannya lebih hebat dari azam, padahal hampeh. Oh maybe sebab aku mempunyai cita-cita seperti Michael Ong the designer.



Aku tak fikir akibat dan masalah yang bakal berlaku, jadi aku tunjuk hebat tadi. Terus, aku mula menjalankan operasi mengukur jeans, dengan megah aku tarik pita ukur sepanjang 42 inches and aku mark dengan kapur kain color orange, then suddenly ada tragedi berlaku dimana, sambil menggunting tiba-tiba putus pita ukur yang tersangkut dekat kaunter punca dari gunting yang aku pegang, jadi aku panic.Menggelabah separuh mati, tak tentu hala. Menggerutu hati aku dibuatnya. Anxiously Gawdddd! At last, diselamatkan oleh mamat ini, yang pada mulanya marah aku kenapa aku cakap "Yes" dekat customer tadi. Ya, dia marah bersebab, kali ini biar aku diam. Tapi, ada pesanan untuk this Giant Company. Dear Jusco, tolonglah ganti baru mesin jahit itu. Dah macam SIAL sudah aku tengok.





"You tengok! Tak pasal-pasal, i pulak kena jahit! Kalau terjadi apa-apa dekat seluar ni, you ganti", okay dia marah, memang salah aku.

......................case settled.......................

Moral of the story, don't act like you are Einstein, expert in everything eventho kau four flat pointer. Aku rasa aku kena menerapkan nilai-nilai menjahit dalam diri untuk jadi isteri mithali. Menjahit bukan satu benda yang mudah bagi aku. Memasak much more easier and fun to do. Err, aku boleh masak, sudah cukupkan kriteria seorang isteri? Oh lupa kena pakai tudung dulu.



1 comment:

master_arif said...

ha btoi la tue...saper yg kata mesin tu jusco punyo weh,,,??
mesin ahmad (Lee) yg punyo ko tau dak..
lau ko nak an kpastian aku leh bg
no superviser dier at ko 0126773385-derick..huhahaha

 
Template design by Izzy Adlina