Friday, October 29, 2010

MENCARUT?



Dear Readers,

Apa khabar kalian? Sihat? AKu dah bagitahu dari awal aku publish blog ni, TOLONG JAGA KESIHATAN sebab kesihatan tak boleh jaga kau. Kau ingat nanti kau dah tua, sakit dah nak mampus, kalau anak kau jenis yang lupa diri, lupa nasi titik peluh, main biarkan kau terbongkang sorang-sorang sakit-sakit, kau nak mengharap kat siapa? Kat aku? Eii, tolonglah, aku pun kena jaga orang lain nanti. Sebab tu aku paling particular dengan kesihatan. Okay dah lari topic. Aku sebenarnya nak tidur berikutan dengan ketidakseimbangan mental untuk belajar hari ini. Mood aku mana pergi? Siapa yang curi? Cibai betul. Langsi puaka! Actually dah lama aku tak post pasal isu semasa kan, asyik layan perasaan saja. Well, ini terjadi sebab selepas aku tengok post aku yang lama-lama dulu mengenai info terkini dan topic-topic hangat sangat mendapat sambutan para pembaca. Erm, mungkin kah aku ada peminat misteri? Haha perasan gila babi.




Okay dah terang-terang tajuk entry di atas "Mencarut" maknanya tanpa segan silu, aku sememangnya nak bercakap tentang masalah carutan yang melanda budaya kita. Nama saja budaya Malaysia adalah budaya etnik terbilang dan berbilang bangsa, nama saja rakyat Timur penuh dengan adab susila, nama saja, "Siapa bilang gadis melayu tak menawan" dari Jamal Abdillah. Tapi jarang sangat aku jumpa manusia lebih-lebih lagi perempuan yang beretika dalam perbahasaan. Mesti paling common pun "Bodoh" mesti keluar dari mulut dia. Aku? heh! Apa lagi, dah nama Tattamasi Blog untuk mencarut, takkan aku nak berdiam diri. Disini aku sertakan antara perkataan carut yang biasa orang-orang kita guna dalam lingua Malaysia.

babi
puki
sial
celaka
jahanam
bangsat
kimak
buto
burit
sundal
haram J
cibai
durjana
langsi
puaka

......dan sebagainya

Sesungguhnya memang lah sama sekali tak elok, tapi bak kata melayu zaman-zaman dahulu

"kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan binasa"

Okay ini sangat aku setuju. Mulut ni kadang -kadang kena bawak berselawat dan mengucap banyak-banyak daripada kita mengeluarkan perkataan kesat yang melampaui batas. Mungkin bagi sesetengah kelompok sudah terbiasa dengan adat istiadat yang melanggar etika budaya Malaysia. Lagi-lagi pada kaum Melayu, kenapa mesti kita menerapkan nilai yang tidak indah didengar dalam diri, meskipun aku bukan lah manusia atau pun gadis yang indah budi, ini berikutan dengan lifestyle aku yang dah get used dengan norma-norma ganas dan steady lelaki sekeliling aku, jadi aku susah sikit nak buang tebiat mencarut ni. Mungkin. Tetapi aku jaga adab bahasa kepada orang yang lain karakter dari aku dan kepada orang yang lebih tua, tengok lah kepada sesiapa yang aku boleh sesuaikan diri dengan karakter aku agar boleh diterima umum dengan terbuka. Fuh!

Adat mencarut ni sebenarnya diterapkan oleh manusia zaman batu dahulu yang akan melafazkan perkara-perkara atau bahasa yang tidak mempunyai maksud sebagai medium untuk lepaskan marah. Zaman berlalu zaman, mencarut sudah menjadi trend, malah telah diberi makna setiap perkataan carut yang terhasil kini. Oleh yang demikian, manusia menganggap ianya adalah trend semulajadi walaupun mereka sedar bahawa ianya bisa memakan diri sendiri dan hati orang lain. Normal lah. Tapi kita kena jaga tatasusila di tempat orang lagi-lagi kepada orang yang kurang kita kenali. Jaga hati orang dengan berpada-pada ye jangan jadi macam budak bawah ni. Haha.




Well, aku sarankan kepada kaum wanita agar elakkan budaya mencarut dalam diri, tapi kalau dah tak tahan sangat kau sembur je, kau tengok aku, peduli lah orang nak cakap apa, janji pandai bawa diri ke tempat orang. Mana patut respect kau respect. Pada yang boleh go dengan sikap kau, kau go on, mana tak boleh kau chill saja, sepak muka dia cakap macam ni

"Eh kau ni tak boleh mencarut pergi makan chocolate lah sial".

Sekian, akan diupdate.


No comments:

 
Template design by Izzy Adlina