Friday, June 27, 2014

Aku Bukan Bohsia.

Definisi "Bohsia" bagi aku adalah seorang yang paranoid dan tiada hala tuju hidup. Fakta benar tentang aku ialah aku "bohsia" yang suka observed people and surroundings dengan teliti dalam diam. No one knows. Satu perkara yang orang tak expect is aku jenis orang yang suka tengok benda-benda lepas, benda-benda lama dan aku come out dengan konklusi aku sendiri selepas aku propaganda kepada orang. Aku suka tengok reaksi orang bila dibuka kisah-kisah lama. Most of them sangat teruja dan mula merungkaikan ceritera sesama sendiri. Bagi aku lain, aku lebih suka memikirkan pentingnya setiap orang yang keluar masuk ke hidup aku. Sampai aku gigih cari mana mula titik setiap kita jumpa, atas sebab apa, kemana akhirnya, dari segala sudut. Manusia, lebih bercerita perkara yang mereka suka bercerita dari perkara yang mereka suka dengar.


Apa yang aku tahu, we met every person in life for a reasons, for a better or worst. Ada yang tetap tinggal, ada yang cuma singgah dan ada yang putuskan untuk setia selamanya. Kadang-kadang bila baca entry-entry lama, terasa bodohnya diri ini dahulu memaki hamun dengan coretan privacy di atas diary on web. Rasa cool. Orang lain mengada-ngada tulis dalam buku diary, aku guna blog boleh tampal gambar-gambar. Memang cool tahap syaitan. But for good, dengan kebodohan inilah kadang-kadang kita jumpa orang-orang yang bermakna untuk kita hidup. People who accept the way you are, the way i am. Yang expressive, yang loud, yang kaki maki, yang mencarut, yang nakal, yang jahat, yang poyo, yang offensive, yang perasan bagus, dan yang perasan hot bapak.


I thought age is just a number. And i bet weight is just a number too. Well actually i've been so rebellious all this while disebabkan psychological and surroundings. Pantang aku dicuit, dijentik dan dikaki zahir ataupun batin, memang aku akan jadi semerah-merah Lucifer. Rata-rata 80% jiwa aku diselaputi baran yang seriously uncontrollable. Walau yang demikian, aku masih bersyukur Tuhan masih mendengar doa-doa aku yang satu per satu dari seribu. Mungkin juga datangnya dari doa orang-orang yang jauh. He's being great all this while cuma aku terlalu leka hidup in denial. 

I have so much conversation in my brain but when i open out my mouth to speak, i speak nothing, pointless and silly. Langsung tak sekata dengan kepala. Sixth sense aku hilang kemana, psychological talent aku lenyap dari idea, rasa bodoh sangat. No, this is not a frustration statement. Ini adalah satu night thought sebelum beranjak tidur. Aku beri gambaran kepada peserta Bumi yang naif including aku yang selalu lupa dan merungut. Tuhan hantar angin melibas susuk tubuh setiap hari as a signal, tapi kita ignore. Rasa hidup masih panjang lagi 500 tahun sebelum melangkah ke Barzakh, Segala yang iblis kita declare sebagai suci, walhal yang amal maaruf kita sula dengan alasan dan provokasi. 


Orang zaman sekarang banyak yang mati dari hidup. Mati pendirian, hidup dengan kebanggaan. KIta susah, bila tengok orang susah. Kita lagi susah, bila tengok orang senang. Impliedly, tak ada sekeping manusia yang kosong perasaan. Mereka kata mereka peduli, tapi mereka tidak mengerti. Apa yang mereka tahu, mereka kata pada kita berulang kali. Sebenarnya, jawapan dari setiap permasalahan ada pada kita, tapi kita pura-pura tak realize. Denial katakan. 

Aku bukan bohsia. Aku hidup ada tujuan, ada impian yang aku bermati-matian untuk capai. Masa dan ego banyak memainkan peranan, sampai buat aku leka. Aku lewati hari-hari indah hidup aku dengan penuh tenang, dan berhala tuju. Cuba sailang ke jalan putih, jalan hitam takkan ku toleh.
Walau sekeliling tidak ada ilmu tentang aku, aku perlu berilmu untuk menjaga hati mereka yang memerlukan aku. Ini coretan tengah malam yang menyundalkan otak tapi meluaskan fikiran.
Boleh jadi bohsia, tapi kadang-kadang.

Xoxo,
IA



No comments:

 
Template design by Izzy Adlina