Friday, July 4, 2014

Kaya Raya vs Hantu Raya



"Harimau mati meninggalkan belang, manusia mati meninggalkan hutang"
Hutang dunia.
Hutang akhirat.




Definisi kaya.
Bagi aku, seseorang yang berkemampuan untuk membeli, memiliki, mempunyai, memberi dan menerokai segala-galanya tanpa limit kewangan.
Purata manusia yang ingin hidup dalam "kekayaan harta" adalah 101% manakala sebanyak -1% inginkan hidup kesederhanaan atau erti kata lain, "kais pagi makan nasi, kais tengah hari makan nasi basi, kais petang makan kulit udang".

Perspektif manusia bertaraf hidup biasa menyuarakan "kekayaan tidak dapat membeli kebahagiaan". Well, ianya common. 
Bagi aku, dengan kekayaan, anda akan peroleh kebahagiaan dan keberkatan dengan jalan yang berpaksi agama. 

Pandangan aku tentang "kekayaan harta dunia"

Bila kita kaya, kita mampu beli apa sahaja yang kita inginkan. Baik Gucci, baik Prada, baik Chanel, Baik Ed Hardy apa saja you name it. Beli as for rewards, bukan membazir. One day muflis, kau letgo barang-barang branded kau saja tak sampai RM50 sebab orang bajet barangan ciplak tapi kau terdesak, kau pulun sajalah.

Bila kita kaya, kita mampu beri apa sahaja untuk ibu, ayah dan adik beradik lain inginkan. Mungkin masa kau kerja makan gaji dahulu, kau segan silu untuk menghulur kepada mak ayah kau. Paling banyak pun RM50 bulanan cukuplah untuk mereka beli seguni beras, garam, gula dan minyak masak. Kau rasa kau dah habis membantu sedaya mampu dengan amount RM50 yang kau hulur itu. Tapi, jauh dari sudut hati kecil kau, teringin untuk membeli kelengkapan serba serbi mewah untuk orang yang kau sayang. Beri mereka duit bulan RM50,000 minima untuk mereka gunakan perbelanjaan harian. Atau dalam erti kata lain, beri segalanya apa yang kau ada pada mereka yang dah mendidik, menjaga kau sedari bayi hingga besar tunjang. Dengan tidak semena kau mampu hantar adik beradik kau belajar ke Mesir dan tanggung sara hidup makan minum pakai dia orang tanpa perlu berkira sesen pun. Yelah, dulu-dulu, adik pinjam RM12 buat beli rokok pun kau ungkit sampai Raya Aidilfitri.

Bila kita kaya, kita mampu sedekah untuk amalan akhirat. Mungkin dulu kau duduk melepak-lepak kedai kopitiam sambil layan shisha, out of nowhere ada dua orang OKU dan budak kecil minta sedekah, kau terkebil-kebil nak hulur RM10 duit shisha kau, lalu kau seluk poket ada lah RM1 balance makan pagi tadi beli teh tarik, kau hulur sajalah apa yang ada katanya, cukuplah amalan kau untuk hari itu. Kau rasa loser bila difikirkan balik dari shisha tadi, terlintaslah alangkah bestnya kalau dapat tolong depa beli sebuah rumah, tak perlu depa duduk merempat macamtu. Tapi, ongkos kau yang sangat terhad terlabel diri sebagai Si Kedekut tidak dapat dielakkan. 

Bila kita kaya, satu hari nanti kita boleh beri kehidupan lebih baik kepada generasi kita. Aku bagi kau dua gambaran, seorang budak kaya, seorang budak miskin yang keduanya mempunya IQ yang sama cerdik. Bila mereka meningkat umur 17 tahun, keduanya peroleh keputusan 20A di dalam SPM. Mahu dijadikan cerita, anak sikaya tadi dihantar sambung belajar ke Melbourne jurusan Medic malah yang anak simiskin tadi hanya mampu belajar di UiTM Puncak Perdana dengan biasiswa diberi. Tamat pengajian, masing-masing peroleh keputusan yang sangat cemerlang, tapi yang membezakan mereka adalah, anak sikaya tadi berjaya membuka klinik persendirian manakala anak simiskin tadi yang bekerja di hospital kerajaan Klang. Jadi, ini yang aku namakan motif kaya membantu generasi supaya suatu hari nanti, mereka tidak akan menyalahkan kita bila kita mati.

Bila kita kaya, kita mampu beramal lebih. Simple, nak bina masjid perlu ada duit yang banyak, nak bina rumah anak yatim perlu berkemampuan besar untuk menyara mereka, dan senang cerita, amalan-amalan sedekah ini perlukan kau mempunyai duit yang banyak untuk membantu tanpa riak. 

Orang sekarang, ramai denial, kata duit boleh memusnahkan, boleh melekakan. Kalau diri sendiri sudah set dalam otak dan iman untuk gunakan duit kearah itu, jangan salahkan mereka yang ingin mempunyai kekayaan harta untuk kejalan yang betul. 

Sekian.

No comments:

 
Template design by Izzy Adlina