Friday, March 4, 2016

Kisah Dua Muka

Kadang-kadang manusia lupa dalam dunia Allah ini bukan hanya ada dua sifat azali. Dimana mudah dilabel si jahat dan si baik. Mereka lupa dalam setiap diri semua manusia tersimpan satu naluri. Naluri yang pada mulanya malaikat dan bernafsu untuk mencuba sesuatu yang syaitan tapi terhalang. Dan sebaliknya.

Siapa kita untuk mengadili perbuatan makhluk lain? Siapa kita untuk declare ahli syurga atau ahli neraka. Segala yang berlaku amat bersebab. Ada yang bukan diatas kemahuan, mahupun didalam perancangan. Ada yang pada mulanya ingin berpengalaman, tapi menjurus kepada kemusnahan. Banyak perkara kita sebenarnya sedar, tapi pura-pura tidak menerima hakikat. Lalu, mula mengaku Tuhan.

Benar kata ibu ayah, kita merancang tapi Tuhan menentukan. Kita tak pernah inginkan kemusnahan, tapi takdir tahu segalanya. Ada baik, ada sebaliknya. Namun, masih segala yang terlihat dihakimi kotor dan jijik persis sampah masyarakat. Pernah mereka tanya kenapa aku begini?

Selalunya, kita mengiyakan apa yang tidak. Tapi bila sesekali kita menidakkan apa yang iya, seolah-olah diri tak berharga diperlakukan.
Aku bukan malaikat.
Aku bukan dewa.
Aku bukan Saidina.

Hidup memang selalu begini, tidak adil. Tapi dorongan kasih sayang, budi yang terhutang, dan pertalian menahan aku untuk bersuara. Aku perlukan peluang dan ruang, bukan lubang dalam yang gelap untuk dihumban.

No comments:

 
Template design by Izzy Adlina